Menu serwera

wyborco pisu – idioto! czyli dlaczego balcerowicz musi odejść

oglądam i czytam sobie o rozpętanej w ostatni weekend przez PiSiorków hucpie, która sprowadza się do trzech jakże popularnych w tym kraju ekonomicznych idiotów słów: "balcerowicz musi odejść". oglądam (choć ostatnio praktycznie wcale bo da majek kompletnie zawładnęła pilotem :)), czytam a włos mi staje dęba powoli ale systematycznie.

polska to kraj ekonomicznych analfabetów. nawet nie to – to kraj kompletnych idiotów, w którym jakiekolwiek choćby szczątkowe pojęcie o mechanizmach funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej ma drobny procent społeczeństwa. reszty to nie interesuje, ma to w dupie, ewentualnie wisi tej reszcie w jakim kraju żyje byle na wino starczało i na datek na tacę. najgorsze niestety jest to, że z mojego punktu widzenia młode pokolenie (dzisiejsi dwudziestolatkowie mniej więcej) kompletnie nie interesuje się gospodarką, nie rozumie mechanizmów, nie potrafi dostrzec wzajemnych zależności między zjawiskami w gospodarce zachodzącymi. rośnie nam pokolenie kompletnych ekonomicznych debili a to jest perspektywa alarmująca dla każdego potrafiącego liczyć mieszkańca tego kraju.

dlaczego?

najprostsza i najbardziej oczywista odpowiedź: brak jakichkolwiek wiadomości o gospodarce skutkuje później politycznymi wyborami opartymi tylko i wyłącznie na populistycznych hasłach i charyzmie przywódców takich właśnie populistycznych partii. każdy średnio rozwinięty człowiek mający podstawowe choćby umiejętności dodawania i odejmowania od razu bowiem widzi, że hasła wyborcze takiego na ten przykład PiSu z jego kampanii wyborczej były czystą ekonomiczną bzdurą. pisano o tym w gazetach, mówiono o tym w programach publicystycznych ale co z tego, skoro idioci nie rozumieją co drugiego przeczytanego/usłyszanego słowa? dzięki nim obiecywane przez kaczyńskich kretynizmy (trzy miliony mieszkań… to przecież kpiny ze zdrowego rozsądku) nabrały jednak mocy sprawczej w tym sensie, że stały się jednym z przyczynków wyborczego sukcesu PiSu. niestety wyborcy PiSu jakoś nie mają żalu do wybranego przez siebie ugrupowania, że wyborcze obietnice nie są realizowane. miarą zidiocenia PiSowego wyborcy jest to, że kaczyńscy wraz z ekipą niezwykle łatwo i nawet bez użycia białych rękawiczek kierują swoją wierną tłuszczą i podrzucają jej co i rusz tematy zastępcze: jak nie agentura to komisja śledcza, jak nie opluwanie mediów to wojna z adwokaturą… przeraża, że stado baranów posłusznie robi to, co im się mówi/każe. i święcie, bez cienia zwątpienia, wierzy swoim idolom.

wyborca PiSu nie chce liczyć. podejrzewam, że jakaś połowa tychże wyborców po prostu nie potrafi nawet. wyborca PiSu nie dostrzega tak oczywistych powiązań jak stabilność sytuacji gospodarczej a siła waluty, w której zarabia na swoje codzienne utrzymanie. w zamian wyborca PiSu, odpowiednio wytresowany przez swoich idoli, widzi wszędzie układy, przestępcze machinacje a słowo "giełda" kojarzy mu się z siedliskiem wszelkiego zła, nad którym władzę sprawuje NBP, którym z kolei rządzi balcerowicz. to ogromny, nieprawdopodobny wręcz sukces prawicy (i samoobrony)! jestem pod ogromnym wrażeniem umiejętności manipulacji tłuszczą. doskonale prawica (i samoobrona) tę lekcję cynizmu odrobiła – balcerowicz i wszystko co on uosabia dla większości tego społeczeństwa jest synonimem tegoż społeczeństwa ekonomicznych niepowodzeń, wszelkiego zła, afer i bóg raczy wiedzieć czego jeszcze. prawica (i samoobrona) stworzyły wroga, którego można obwiniać o wszystko. i korzysta się z tego na maksa, czego efekty możemy obserwować ostatnio.

przeraża to kompletne zidiocenie wyborców PiSu (ale i reszty paktowego towarzystwa). diabli tam z balcerowiczem, to tylko człowiek i można go wymienić. problem w tym, że przez głowę PiSowego wyborcy nawet nie przemknie myśl, że instytucja, do której coraz wyraźniej wyciągają ręce jego idole powstała właśnie i dokładnie po to, by reagować na wybryki tychże idoli mogące gospodarce szkodzić. głupi wyborca PiSu nie potrafi skojarzyć dwóch faktów i nie widzi, że instytucja, do której dobierają się jego idole de facto stoi na straży tegoż PiSowskiego wyborcy oszczędności i zarobków. potencjalny czytający to wyborco PiSu, napiszę to raz jeszcze ale wyraźniej, byś potrafił to zrozumieć: instytucje, do których teraz dobierają się ludzie przez ciebie wybrani, zostały powołane po to, by chronić CIEBIE i twoje pieniądze przed takim właśnie dobieraniem się do pieniędzy. TWOICH pieniędzy zgromadzonych w banku a jeśli nie zgromadzonych, to przez ten bank przechodzących choćby w formie przelewu twojej wypłaty. wyborco PiSu, jesteś idiotą jeśli sądzisz, że nie mając w banku żadnych oszczędności bo zbyt mało zarabiasz (ja też nie zarabiam tyle by odłożyć cokolwiek) ten problem cię nie dotyczy. zakład, w którym pracujesz, aby inwestować w np. nowe miejsca pracy musi brać kredyty. kredyty bierze od banku. bank nie drukuje sobie pieniędzy, nie bierze ich znikąd, bank te pieniądze wpierw musi mieć. i ma między innymi z oszczędności takich sobie zwykłych ludzi jak ty, wyborco PiSu. twoi idole, wyborco PiSu, zaczynają przy tym w sumie sprawnie działającym mechanizmie grzebać. powoduje to spadek wartości złotówki – po prostu waluta, w której zarabiasz (nowy złoty polski) nie jest pewną walutą bo diabli wiedzą, co ludzie rządzący tym krajem wymyślą za chwilę. mniejsza wartość pieniądza to mniejsza jego siła nabywcza (prościej: nie kupisz tyle samo wina za te same pieniądze – wino będzie droższe). co to oznacza? twoja nędzna wypłata staje się jeszcze bardziej nędzna, twoje nędzne oszczędności gromadzone w banku tracą na swojej wartości, itd. wyborco PiSu, działania twoich idoli będą biły CIEBIE po kieszeni. tylko kompletny idiota zgadza się na to, by mu ktoś pieniądze z kieszeni wyciągał. tak właśnie będzie już niebawem, o tropiący kolejne "układy" wyborco PiSu. pojmuję to nawet ja, który o ekonomii ma pojęcie tak blade, że już bledszego mieć ponoć nie można. wyborcy PiSu to jednak zupełnie odmienna kategoria…

w rozwiniętych ekonomicznie społeczeństwach wschodu i zachodu w szkołach zasadniczo nie uczy się religii, za to na pewno uczy się podstaw ekonomii. między innymi po to, by dorastający człowiek wiedział, że kiedy ktoś mu mówi, że w ciągu kilku lat wybuduje ileśtam milionów mieszkań w kraju z pkb polski – że ów młody człowiek może temu komuś parsknąć śmiechem w twarz, popukać się znacząco w głowę i uznać pomysły za idiotyczne i nie warte marnowania przez tegoż człowieka czasu. tym bardziej głosu. niestety polska, jako prawdziwy katolicki kraj, będzie wydawała kilkadziesiąt milionów złotych publicznych pieniędzy na budowę iluśtam kościołów ale grosza nie przeznaczy na edukację. jasna sprawa – motłochem rządzi się łatwiej. wyborco PiSu, oto czym jesteś (co z resztą powiedział zdaje się kurski) dla wybranej przez siebie partii – motłochem. jeśli więc gniewasz się na nazywanie cię idiotą ja się pytam: dlaczego nie mogę cię tak nazywać? dokonałeś wyboru, pogódź się więc z tego wyboru skutkami. a to jeden ze skutków: wybrałeś idiotycznie i jesteś idiotą. kropka.

postępującą katolizację tego kraju można znieść, są na świecie miejsca znacznie bardziej podległe kościołom. żenujący poziom debaty publicznej i polityki także można znieść, ot nasze narodowe piekiełko wynikłe z braku jakiejkolwiek kultury (to się wychowanie nazywa i to się z domu wynosi – jak widać w większości przypadków ludzie chcący tworzyć teraz instytucje monitorujące jakość życia kulturalnego w tym kraju po prostu nie mają do tego żadnych predyspozycji). ale, kurwa wasza kaczyńska mać, na grzebanie przy moich obywatelskich prawach i instytucjach pilnujących przestrzeganie tych praw nie pozwolę! a za wyciąganie ręki po moje ciężko zarobione pieniądze wyjdę na ulicę i usunę wraz z setkami tysięcy w miarę rozgarniętych ludzi tę zasraną władzę. czekam tylko na sygnał. szkoda tylko, że prawie 40% społeczeństwa tego kraju nie będzie rozumiało, ba! nawet nie będzie chciało zrozumieć dlaczego wyszedłem na ulicę – hasła na transparentach mogą się bowiem dla tych idiotów okazać za trudne.

czy balcerowicz musi więc odejść? tak, musi. powienien zostać wypieprzony na zbity pysk a kaczyńscy i spółka z miejsca powinni zająć się demontażem instytucji stojących na straży pieniądza. krach, który po tym nastąpi i puste portfele być może otworzą idiotom oczy. choć wątpię w to… rydzyk powie, że to działanie określonych sił i określonych ośrodków, kaczyński dopiero wtedy wynajdzie jakąś nieprawdopodobną aferę a idioci będą tego słuchali i będą to oglądali. kaczyńscy podsuną kogoś innego do nienawidzenia (może mnie?) i tak spektakl chleba i igrzysk będzie trwał. a idioci będą przełączali kanały… cudowny kraj – polska!

kurwa mać!

, , , , ,

60 odpowiedzi do wyborco pisu – idioto! czyli dlaczego balcerowicz musi odejść

  1. byte Marzec 14, 2006 o 09:11 #

    Ależ się Waszmość ostatnio podniecasz :) To niezdrowe, wrzuć na luz, idź na spacer, zostań członkiem Układu.

  2. Paool Marzec 14, 2006 o 10:40 #

    brawo, podpisuję się rękami i nogami! :D podobnie nam to na ćwiczeniach z ekonomii tłumaczyli :D

  3. ish Marzec 14, 2006 o 11:25 #

    tez nad tym zalamuje rece…

    ale nie mozna zapomniec ze oponenci PISu czyli nasza wspaniala, cywilizowana ą i ę Platforma tez jechala ostro po glupocie ludzkiej (jakos nie moge sie przemoc zeby uzywac tak jak Ty slowa „tluszcza”) jak na przyklad zupelnie nie racjonalny pomysl 3×15 ktory z gory byl skazany na porazke, co tez zreszta pozniej szefostwo PO przyznalo. Ale to tak a’propos.

    generalnie w takich sytuacjach najbardziej pasuje obrazek Raczkowskiego z malym chlopcem, ktory mowi: „Koncze podstawowke i spieprzam z tego kraju”

  4. Ja, RAFi Marzec 14, 2006 o 11:48 #

    Jedną z nielicznych osĂłb, ktĂłrych blogi zwykłem czytać częściej niĹź raz na tydzień jest blog obywatela CoSTy. I właśnie współredaktor tegoĹź bloga (gdyĹź blog ten jest blogiem familijnym) jest nielicznym z tych nielicznych, ktĂłrzy nie boj…

  5. mienta Marzec 14, 2006 o 11:52 #

    Przeciętny wyborca nie rozróżnia wartości pieniądza nominalnej i realnej. Tak więc cieszy go to, że nagle nasze rezerwy walutowe zostaną rozdane na dodatki do wypłat i dzięki temu będzie dostawał przez rok 200pln więcej. Nie wie natomiast, że spowoduje to zapewne znaczny spadek wartości pieniądze(dużo wolnych pieniędzy na rynku a mały popyt na walutę. Brak rezerw spowoduje, że nie będzie można reagować na niekorzystne zmiany ceny waluty krajowej) i co za tym idzie wzrost inflacji i spadek realnej wartości pieniądza. Co z tego, że będzie miał 200 więcej jak kupi mniej niż wcześniej. Nie ważne. Populizm na takich prostych schematach się opiera i zawsze opierać będziesz. Zamknijmy sklepy w niedzielę bo one wykańczają mały handel. … tak chyba na stacjach benzynowych ;) W moim sklepie „osiedlowym” jest wszystko 50gr droższe niż w markecie. Nawet starsze babki chodzą więc do marketu. Czy pójdę tam w niedzielę bo market zamknięty? napewno nie. zrobię zakupy w sobotę. Czy ci socjalni o których tak walczy partia rządząca mają być zmuszenie do płacenia 50gr więszej? coś tu jest nie tak, przecież miało być dla nich taniej. Niestety d*****kracja taka jest, że nie zawsze wypada na to jak byśmy my chcieli.

    • RAFi Marzec 14, 2006 o 12:50 #

      Bełkot versus książka. Czasem lepiej przemilczeć niż udawać, że się wie. :)

  6. sprae Marzec 14, 2006 o 14:05 #

    Wspis świadczy o tym, że skrajność po jednej, jak i po drugiej stronie jest niebezpieczna.

  7. 7procent Marzec 14, 2006 o 14:49 #

    Podążając za Costą rĂłwnieĹź ja chciałbym wyrazić swoje odczucia na temat obecnej sytuacji w naszym “pięknym” kraju.
    Zrobię to cytując słowa marszałka Piłsudskiego: Naród wspaniały, tylko ludzie kurwy.
    Niestety sytuacja bieĹź…

  8. wil Marzec 14, 2006 o 14:50 #

    Witam

    Na wstepie slowo wyjasnienia. Pis dla mnie jest socjalistycznym belkotem podobnie jak wiekszosc naszej sceny politycznej ale takze jak wiekszosc UE.

    Pierwszy z brzegu akapit

    „w rozwiniętych ekonomicznie społeczeństwach wschodu i zachodu w szkołach zasadniczo nie uczy się religii, za to na pewno uczy się podstaw ekonomii.”

    Prosze sie zastanowic czy Niemcy wybierac SPD glosuja na rozwoj ekonomiczny czy na wlasne zapomogi? Szafowanie takimi i podobnymi argumentami jest po prostu bez sensu. W tych rozwinietych spoleczenstwach wybory sa taka sama farsa jaka byly wybory u nas. 3 miliony mieszkan ? Czy naprawde byl ktos kto w to wierzyl ? Wiec gratuyluje naiwnosci. To jest kampania wyborcza ktora ma zapewnic zwyciestwo partii w wyborach. I nie ma co sie obruszac i rzucac ze tam albo siam jest ineczej. Otoz nieprawda, wszedzie jest tak samo. W przykladowych stanach kandytat na prezyddenta jesli jest „przystojna mezczyzna” ma z mety kilka procent wiecej. Jaki to ma zwiazek z wyksztalceniem ekonomicznym amerykanow ?

    pozdrawiam

  9. Marek Marzec 14, 2006 o 15:40 #

    RESPECT! Tyle co moge powiedziec… Warto bylo przelaczyc sie na inna przegladarke i przeczytac to co napisales :) na prawde! mysle dokladnie tak samo i nie ujal bym tego trafnie… jednoczesnie musze niestety potwierdzic… ze ludzie w wieku 20 – 25 lat praktycznie nie interesuja sie tym co dzieje sie w ich kraju… ja na mojej uczelni jestem jedna z NIELICZNYCH osob ktora czyta gazete – nie mowie tutaj o brawo, machinie, CKMie czy innych ale o codziennej gazecie – ja osobiscie czytam „Rz”. Aktualnie jestem w danii i tutaj studiuje i to co czytam z roznych portali i w roznych gazetach, bo jestem na biezaco z polityka i gospodarka bo sie tym interesuje… normalnie robie wszystko zeby zostac w tym kraju i nie wracac do tej popierdolonej polski gdzie studentow, ludzi ktorzy zarabiaja uczciwie pieniadze maja w dupie, za gnoj, za leszczy i kurwa szmaty, a grube rybki plywaja sobie wokol wiejskiej gdzie siedza wszyscy kolesie i wyzywaja sie przed kamerami a potem pija razem wodke… jezdza na dziwki a wszystko za NASZE PIENIADZE… szlag mnie trafia!

    KURWA MAC!

  10. mienta Marzec 14, 2006 o 16:23 #

    powinni zrobić specjalny kanał telewizyjny

    http://wiadomosci.onet.pl/1278111,11,item.html

  11. byte Marzec 14, 2006 o 18:19 #

    Ja w kwestii formalnej, nie związanej z tematem. Zwróć uwagę, że coś się wali z pingbackami. Zarówno tymi przychodzącymi, jak i wychodzącymi. Polskich krzaków nie mają pingbacki do Ciebie i od Ciebie ([url=http://byte.livenet.pl/?p=509#comment-1683]przykład ode mnie[/url]).

    • CoSTa Marzec 14, 2006 o 19:03 #

      to kwestia kodowania zdaje się. ja używam iso na stronie (po instalacji pierwszej okazało się, że chlorkowy pehap nie wyświetli mi dat po naszemu bez iso) i trackbacki się walą :/. dziś robie instalkę najnowszej wersji serendipity, w której ponoć coś na to poradzono ale póki co chyba tylko w kwestii przewalania kodów z utf na iso-1. nie mam pojęcia jak to będzie z iso-2. no niestety, za dużo już w bloga energii wsadziłem, by teraz zmianiac kodowanie i powalić znaki we wszystkich wpisach a nie mam bladego pojęcia jak mógłbym rekodować wspisy w samej bazie danych, nie znam się na tym. pewnego pięknego dnia po prostu przelezę na utf a na resztę pewnie machnę ręką ale powiedzmy że stanie się to wraz z wyjściem wersji 1.0 silnika. czyli ponoc już niebawem choć chłopaki czyszczą tami kodują jak mogą.

  12. mattek Marzec 14, 2006 o 20:01 #

    Policzmy ile tak naprawde ludzi zalazlo Ci za skore ;)

    Zgodnie z tym co jest napisane [url=http://pl.wikipedia.org/wiki/Wybory_parlamentarne_w_Polsce_2005]tutaj[/url] wynika, ze osoby ktore oddaly glos na trojce PiS/Samo/LPR to niecale 5.5 miliona. To chyba niewiele z 30 milionow uprawnionych do glosowania, prawda? Nie chce tutaj pisac banalow o spelnianiu obywatelskiego obowiazku, ale prawda jest taka, ze gdyby cala wygodnicka mlodziez ruszyla dupe, to moze nie musielibysmy ogladac zenujacego teatru :(

    • byte Marzec 14, 2006 o 20:37 #

      Na kogo, przepraszam? Na mniejsze zło?

  13. mowglie Marzec 14, 2006 o 20:02 #

    Nie wiem jak Ty, ale ja pamiętam dlaczego nie poszedłem na wybory. Krótko mówiąc – tu nie chodzi o pis, samooboronę, czy lpr, ale o całą tę bandę. Nie wiem czy to polska specyfika, czy też tak jest wszędzie, ale ja najzwyczajniej w świecie nie miałem (i nadal za diabła bym nie miał) na kogo głowować. Nie krzycz więc na wyborców pisowych czy jakichkolwiek innych. To nie wyborce robią ten syf.

    • CoSTa Marzec 14, 2006 o 21:45 #

      „cała ta banda” sama się nie wybrała mowglie. przynajmniej na razie…

  14. mowglie Marzec 14, 2006 o 22:03 #

    Tak, ale odpowiedzialność wyborców, za czyny wybranych będzie dość ciężka do udowodnienia. Zasadnicze pytanie jednak brzmi – o których wybranych (przyjmując Twoj punkt widzenia, także wyborcach) można powiedzieć cokolwiek dobrego, albo przynajmniej powiedzieć mało złego?

    • CoSTa Marzec 14, 2006 o 22:11 #

      nie ma czegoś takiego jak odpowiedzialność wyborców mza czyny wybranych. ale zapomnijmy też o micie, że wyborca jest świętą krową i może wybrać kogo mu się podoba nie zważając na konsekwencje.

      a co do pytania: nie głosowałem bo nie miałem na kogo. i to chyba wszystko co warto powiedzieć w temacie oferty polityków dla ludzi choć trochę się tym wszystkim interesujących i nie mających gdzieś kto będzie nimi rządził.

      • mowglie Marzec 14, 2006 o 22:27 #

        Glosujesz – wybierasz między mniejszym/większym chamem/głąbem/burakiem => narażasz sie na wstyd/obelgi związane z Twoim wyborem (sorki za nadmierne generalizacje). Nie głosujesz => postawa antydemokratyczna (czy coś w tym guście).

        Jak pisałem, wyboru nie było dobrego, więc praktycznie o każdym głosującym cos złego powiedzieć można. Chyba bardziej wypada wyć.

        • CoSTa Marzec 14, 2006 o 22:35 #

          mowglie, akt niegłosowania to żadna tam postawa niedemokratyczna. wmawia się nam, że tak jest ale to wyraźny komunikat od wyborcy w kierunku polityków, że nie maja dla niego oferty. ewentualnie że ma to i tak w dupie więc jeśli nie zagłosuje to demokracja tylko na tym zyska bo pozbędzie się wyborcy przypadkowego i nieświadomego. głosowanie nie jest żadnym obowiązkiem. nikt nie może mnie zmusić do wyboru, kiedy ja takiego wyboru po prostu nie widzę. nikt nie będzie mnie stawiał pod ścianą każąc mi cos wybierać bo nie robiąc tego pozbywam się prawa do krytyki. do niedawna też tak sądziłem ale byte (greetz) mi to ładnie tu wyłożył. akt świadomego niegłosowania jest tak samo istotny jak oddanie głosu.

        • mowglie Marzec 14, 2006 o 22:57 #

          Miałem nadzieję, że w moim poście widać lekkie mrugniecie okiem przy tej „postawie antydemokratycznej”. Ja się jak najbardziej zgadzam, że niegłosowanie nie odbiera prawa do krytyki (ja też nie głosowałem z takich samych powodów jak Ty). Niegłosowanie nie czyni jednak lepszym od głosujących.

          Niegłosowanie to głosowanie zgodne z rozkładem poszczególnych ugrupowań w parlamencie. Nie głosując zagłosowalismy więc w 30% na pis, 25% na PO, 10% na samoobronę (czy jak to tam szło).

          Inna sprawa, że właśnie sobie pomyslałem, że pewnie nigdy na nikogo nie zagłosują z czystym sumieniem. Nie wirzę w uczciwycz i mądrych polityków. Jedyna sznasa na wyjście z twarzą po wzięciu udziału w głosowaniu, to przegrana „Twoich”. „Twoi” nie będa mogli wtedy narobić głupot – co najwyżej ich nagadają.

  15. maz Marzec 14, 2006 o 23:34 #

    Dość apropo – http://maz.jogger.pl/2005/09/26/i-po-co-o-tym-pisac/ – kiedyś coś takiego nabazgrałem.

    p.s. wybacz, ucze się internetu. jezeli takie komentarze, permalinki czy coś w ten deseń są niedozwolone, to śmiało usuń.

  16. krzychu Marzec 15, 2006 o 18:18 #

    A ja się wam ludzie trochę dziwię. Zwyczajnie. Źródło zdziwienia jest proste: iddźcie do urn wyborczych. Wybierzcie inaczej, lepiej, mądrzej etc. Można to przetrenować jesienią tego roku. Zapamiątajcie moje słowa. I wróccie tu po wyborach samorządowych. Mijecie odwagę wtedy powiedzieć na kogo i dlaczego oddaliście głos? A także: dlaczego nie oddaliście żadnego.

    To dość proste zadanie.

    Powodzenia.

    • btd Marzec 15, 2006 o 20:23 #

      i tak bedzie :-) Widzisz, tutaj chyba kazdy potrafi uzasadnic swoj wybor/brak wyboru. Tylko ze tu chodzi o cala reszte ludzi :)

      • krzychu Marzec 16, 2006 o 19:10 #

        Maciek – przecież to nie ma sensu! PiSiorki nie czytają tego bloga. Więc dotarcie do innych się nie uda. :))))

  17. lol Marzec 15, 2006 o 19:46 #

    lol troch skrajni i troch mieszasz fakty .pare prim

    1 Ogólnie można mieć zastrzeżenia co do pełnego przemyślenia tej koncepcji wnioskując z cytowanej tu wypowiedzi Balcerowicza z 1989 „Jestem przekonany że jest świadomośi co do tego ,że mamy do czynienia z niepowtarzalnym i danym nam przez los eksperymentem ,możliwości eksperymentu historycznego „ Eksperyment na 40 mln państwie ….!!! .

    2Do negatywnych skutków zabiegu „stabilizacyjnego”planu balcerowicza można zaliczyć :

    – duży spadek produkcji przemysłowej /1 rok reform -25% ,następny-12%, a w

    niektórych gałęziach nawet do 50% /,

    – wzrost inflacji i spadek produkcji czyli tzw slumpflacja,

    – zdławienie popytu ,

    – zdławienie(spadek) podaży(produkcji) –co oczywiście spowodowało redukcję

    zatrudnienia i doprowadziło do masowe bezrobocia , które w 1991 wyniosło już

    3 mln (bezrobocie rejestrowane 2156 tys .osób +bezrobocie ukryte ok. 600+700

    tys osób )

    – wielki wzrost i tak dużej polaryzacji majątkowej i dochodowej oraz

    przesunięcia z grup najniżej zarabiających do grup najlepiej zarabiających

    – wzrost (pojawił się)deficyt handlu zagranicznego co kosztuje nas około 1 mln

    miejsc pracy

    -kolejnym negatywnym następstwem było(jest) załamanie finansów państwa ,

    czego oznaką jest deficyt budżetowy , który pojawił się w 1990 i trwa do dzisiaj

    (2005)

    „Poglad prof.Lawrenca r.Kleina z USA,laureata nagrody Nobla:

    wśród krajow posługujacych się „szokowa terapia”(natychmiastowa orientacja na rynki regulowane ,szeroko zakrojona prywatyzacja ,szybka deprecjacja narodowej waluty) tylko nieliczne zaczęły uzyskiwać pozytywne wyniki w sferze makroekonomicznej .W takiej sytuacji zwykle wygrywają wąskie warstwy ludności ,a większość przegrywa ,co prowadzi do niesprawiedliwego podziału dochodów (przy czym ogółem wielkość PKB we wszystkich byłych krajach RWPG początkowo upadałą)… Tak czy owak ,pozytywne zmiany są dość skromne i na ra-zie nie utrwalone ,a główny „rezulatat” sprowadz się do inflacji ,bezrobocia,deficytu budżetu i bilansu płatniczego ,obniżenia produkcji ,nie mówiąc już o o wzroście przestępczości …

    Często się słyszy oświadczenia,że byli członkowi RWPG nie mieli wyboru. .Jedank jeśliby w ciągu lat osiemdziesiątych obmyślano wszystko bardziej dokladni ,przejsci moglo by być niewspormini bardziej ostorznie …wszystki te kraje znały doswiadczenia chinski z duzym wyprzedzeniem w stosunku do podjetych przeksztalcen systemowych”

    3 W wiekszosci krajow zagranicznych ucza wielowatkowego myslenia u nas w telewizj wciaz mamy libreliz liberaliz i liberalizm a to nie jest jedyna droga .. Szwecaj ,Dania, Finlandia, to tylko nieliczne przykaldy

    Daje sie nam za przykald USA ale oni sa za otwarta konkurencja tylko tam gdzi maja przewage .US Stell mialo problemy to prowadzili polityke protekcojnistyczna, nie pozwolil na przejeci spolki naftowej przez chinczykow .. trzeba sie glebiej poczytac a nie brac opinie tylko od pismakow ktorzy czesto reprezentuj cudze interesy . wiecje niechce mi sie pisac a jest o czym ..

    • lol Marzec 15, 2006 o 19:49 #

      pisze o tym prace i to sa cytaty z niej .. zapomnialem dopisac

    • btd Marzec 15, 2006 o 20:29 #

      Tak, jasne mozna bylo inaczej. Tylko ze wtedy nikt nie potrafil nic innego powiedziec i sie przebic z tym, wszyscy sa madrzy i wspaniale myslacy teraz.

      To ze piszesz prace to nic nie znaczy, bo na uczelni moga powiedziec ze jest lol warta.

    • CoSTa Marzec 15, 2006 o 21:23 #

      musisz nieco posiedzieć nad swoją praca bo póki co jest warta niewiele.

      ad 1. w 1989 roku nikt nie miał pojęcia jak przejść z gospodarki centralnej do rynkowej. to był jeden wielki eksperyment.

      ad 2. mniej tendencyjności, podawaj pełne dane. obok spadków podaj też takie cechy naszej radosnej postsocjalistycznej gospodarki jak: przerost zatrudnienia, nieefektywność, brak konkurencyjności, nierentowność znakomitej większości zakładów produkcyjnych. jeśli jakiś kolejny laureat nagrody nobla ma na to inne patenty – prosimy o nie. z prespektywy roku 2006 także moge mówić, że można było inaczej. tyle to byle idiota kaczyński porafi.

      ad 3. gospodarka wolnorynkowa i kapitalizm ma to do siebie, że jedni zarabiają dużo, inni zarabiają mało. także w cudownych stanach zjednoczonych ameryki północnej. co do wzrostu deficytu w handlu zagranicznym – wystarczyło tak znienawidzonymi reformami wymusić na przedsiębiostrwach wzrost konkurencyjności i dziś możemy się chwalić eksportem. itd. co do „załamania finansów państwa” i deficytu budżetowego – pokaż mi kraj bez długu wewnetrznego i nie siedzący przy okazji na złożach ropy tudzież tak rozwinięty technologicznie, że w życiu go nie dogonimy (norwegia, finlandia). ukochane stany mają zdaje się wielokrotność polskiego pkb w długu wewnętrznym.

      pan profesor laureat proszony jest o wypowiedzenie się na tematy społeczne występujące w usa. bo rozumiem, że w tym kraju cudu wszyscy są równo bogaci, nie ma przestępczości, inflację ma na naszym poziomie, bezrobocie tam nie istnieje itd. i niechaj porowna gospodarkę swojego radosnego kraju, która wytwarzała swoje radosne mechanizmy przez całe dziesięciolecia z tym, co osiągnął ten kraj w ciągu ostatnich 17-tu lat.

      o jakie doświadczenia chińskie panu profesorowi chodzi? o ile dobrze pamiętam chiny na gospodarke rynkową otworzyły się niedawno dopiero. proszę o źródła tej wypowiedzi bo albo cos źle przepisujesz drogi lolu, albo pan profesor jednak powienien nieco mocniej popracować nad swoim kolejnym noblem.

      co do wielowątkowego myślenia i innych dróg. na inne drogi (szwecja, dania, finlandia), jak rozumiem socjalne i opiekuńcze, musi być dane państwo stać. polski jeszcze na socjalizm nie stać. kropka.

      zaś co do rafinerii i takich tam – która to polska rafineria jest pod kontrolą obcego kapitału? którą to przejął jakiś zagraniczny inwestor? póki co widzę dokładnie odwrotne działanie. to orlen ma chrapke na mocne osadzenie się w czechach czy na wegrzech, to orlen kupił 400 stacji benzynowych w niemczech chcąc tam zbudowac sobie przyczułek i rozpocząć inwestycje na (sic!) złym i przewrotnym rynku niemieckim, który wyciąga swoje szpony po nasze polskie i narodowe z gruntu przedsiębiorstwa.

      co do czytania: zalecam to samo. i wyciąganie własnych wniosków. a przy pisaniu pracy ogląd tematu z wielu stron. no chyba że piszesz prace na kulu czy u innego rydzyka – wtedy w pełni jesteś usprawiedliwiony.

  18. fanatyk Marzec 15, 2006 o 22:24 #

    Czytam tytul i co myśle?

    – Ot, masz – polska kultura dyskusji!

    • btd Marzec 15, 2006 o 23:36 #

      to nie czytaj i idz sobie.

      Ups, nie po twojej mysli Costa napisal, no nie? Ale spoko, może nastąpi przebudzenie?

  19. lol Marzec 15, 2006 o 23:39 #

    nie to nie byl experyment Chiny zaczely reformy pod koniec lat 70 czyli co

    najmniej 10 lat wczesniej ,a pozatym takie reformy Margaret Tacher tez byly

    reformani ale nie na taka skale .

    Ad 2 . Powim ci tyl GUS wycenil majatek (obrotowy i trwały)przedsiebiorst na 259

    mld a w 2000 r byl warty tylko 59 mld to dzieki szokwej terapi a dokladniej

    infalcji ktor maial spasc ponizej dwoch cyfr po 2-3 latach , stalo sie ale

    dopiero po 10 latach

    nadwyzka w handlu zagranicznym w 1989 r byla uwaga bo cie zaszokuje 4 mld dolarow

    a w 1990 5 mld dolraow tak miliardow nie milionów !!!!.Ale dziek genialnemu

    otwarci polski na Swiat bez jakichkolwiek barie zniszczyl ta nadwyzke dla 4500

    pozycj zmniejszon cla na 5% lub je zniesiono .Polska uwazano za najbardziej

    otwarta gospodarke po Hong Kongu

    i jeszcze maly cytacik z dokumentu ktory wyslal do MFW w 1990 jak bardzo nasz Pan

    B . jest patriota tak dzisiaj powiedzail ” Nasz program prywatyzacj -napisano-

    posiada piec glownych punktow : sprzedaz poszczegolnych przedsiebiorstw

    ,dzilania dla zwiekszenia krajowych srodkow finansowych dla celow

    prywatyzacyjnych ,wypracowani strategi dla przyszpieszenia przeksztalcen

    walasnosciowych tworzenie instytucj finansowych dla pomocy prywatyzacji oraz

    pozwolenie przedsibiorstwom na prywatyzacje przez sama siebie. w kontekscie tym

    wyrazam glebokie zaniepokojenie ,ze dotychczas formalnie nie ogloszono

    bankructwa zadnego przedsiebiorstwa . To byl pomysl Pan B. zanizac wartosc firm

    po to azeby latwiej je bylo sprzedac .Wprowadano restrykcje ale tylko dla firm

    panstwoych i jak tu ma nie upasc firma panstwowa ,wprowadzon limity exportow dla

    firm panstwowych !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! czujesz to limity na EXPORT nie chce mi sie wiecej pisac bo jeszcze z tego ksiazka wyjdzie

    AD3 jakim exportem wciaz mamy deficyt i to spory .”Zadłuzenie zagraniczne Polski (publiczne i prywatne) osiagneło na koniec 2003 r. 103,8 mld i wzrosło od poczatku transformacji o 76 mld USD, wskutek deficytu w obrotach towarowych z zagranica. Tylko 45%deficytu (tj. ok. 65 mld USD) zostało „zrekompensowane”przez bezposrednie inwestycje zagraniczne .Wiec gierek ze swoimi 40 mld sie kryje ,ale za gierk np zelektryfikowano polske a z tych 76 mld nic nie mamy

    co do Chin to juz ci napisałem .

    No prosze pierwszy ktory by do stanow nie chcial wyjecha ,czyli nie jestes z tak gospodarka jak w Stanch czyli droga Holandi ,Dani i Szwecj dobrze ze uzgodnilismy chociaz tyle i ci sie podoba pan Balcerowicz dziwne .A pozaty kto w stanach nie chce pracowac to ma trudno ale jak chcesz to jest fajne i tyle .

    Alternatywne myslenie niechodzi mi o to ze panstw ma byc socjalne ale o to ze ,nie wszystko trzeba prywatyzowac i niw wszytko ma regulowac rynek jak marzy pan balcerowicz .chociaz trzeba przynac ze polacy z nasza sklonosci do korupcji rzeczywyscie bardziej pasuje na liberalizm .I chodzi mi o to ze ciaglw widzw Gwiazdowskiego z centrum smitha (Adas Smitch wczesnie napisal „Teoria uczuć moralnych” w ktorych czlowiek i szacunek do niego sie liczy a dopiero pozniej (czego w polsce nie ma) i dopiero potem „Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów” (1776) takie male wtracenie) i Winickiego i boje sie ze mi kiedys z lodowki wyskoczy.Wszystko co za komuny to beeeeee a co teraz to git ale co nalezy sie koumnie to nalezy ale zrobila takze duzo dobrego ….

    Co do rafineri lotus chyab jest w w polskich rekach ale juz PKN Olren to raczej nie skarb panstwa ma 10% a nafat polska 17 % ale to naftA nie ma powiazani ze skarbem panstwa tak jak zona Leszka balccerowicza z bankiem PKO BUAHAAH zem sie usmial a pozatym PKN Orlen ma na Niemczech niezle plecy 36 mln zł straty operacyjnej po pierwszym kwartale buahah co ty na to .Bo jak budowac polske bez kapitalistów !!!

    Ps dziekuj za wsze niezrozumienie dla innych pogladow ,i nie moznosc przezwyjecia innych pogladow i faktow

    PS 2 Btd Pare porawek i praca do oddania a promoto to profesor SGH .A pozatym bylo ale on byl tym ktory sie przebil ,ale jego skutki odczuwasz do dzisiaj …. dla mnie to gospodarka jest dla ludzi a nie ludzi dla gospodarki ale niestety obralismy ta druga opcje … Pan Balcerowicz prowadzi nie polityke gospodarcza tylko swoja ideolgie ,tak jak Kaczynscy wiec w zasadzi duzo sie nie roznia

    PS nie jeste za PIS-em ,Samoobrona ,LPR i nie slucham Radia Maryja , ale starm sie do wszystkiego podchodzic z doza krytycyzmu.

    • CoSTa Marzec 16, 2006 o 08:30 #

      wiesz co? otworzyłeś mi właśnie oczy, za co ogromnie ci dziękuje. faktycznie – ten kraj rozkradziono, zrujnowano, zniszczono, zelżono, przedsiębiorczość zabito u jej zarania a to wszystko przez balcerowicza (nie za dużo jak na jednoego kolesia?). a nie sorry, UKŁAD.

      skoro jednak jest tak źle, to czemu jest tak dobrze? jakim cudem po 17-tu (sic!) latach przemian gospodarczych mogę powiedzieć, że ten kraj zmierza w sensownym kierunku i to czego potrzebuje jak wody, to ogromne inwestycje kapitałowe w rozwój technologii, z którymi jest u nas bardzo, bardzo krucho? jak to jest, że pracuję u zagranicznego inwestora, który właśnie inwestuje kolejne miliony euro w rozbudowę zakładu i widzę przez okno, jak koncertowo to postępuje? jak to jest, że na papierach, które trzymasz przed sobą rzeczywistość skrzeczy ale rzeczywistość, którą widzę przez okno daleko odbiega od obrazu nędzy i rozpaczy nakreślonego twoimi wpisami i tym, co słyszę z mównicy? proszę, tylko jeszcze to mi wytłumacz a być możę napiszę nowego posta, tym razem lżącego balcerowicza od ostatnich. tylko postaraj się, bo odczuwam ogromną dumę z kraju, w którym żyję i z którego póki co nie mam zamiaru wyjeżdżać. jestem dumny, że polsce udaje się to, do czego zachodnie kraje dochodziły przez dziesięciolecia. ot przewrotność: ja – liberalny koleś jestem dumny z dokonań, które jakże propolscy i bogomaryjni politycy chcą skreślić i pisać historię na nowo. nie napiszą bo to się już odbyło. i mam wrażenie, że zostało to dobrze (choć nie idealnie, to na pewno) przeprowadzone.

      co do chin i ich lat 70-tych. też mieliśmy w latach 70-tych reformy. skończyły się kartkami i stanem wojennym. pamięć za krótka?

      co do alterantywnego podejścia – o czym my tu w ogóle rozmawiamy??? o norwegii, która nie wie co robić z pieniędzmi z ropy? rządzący tym krajem walczą jak mogą by nie zaczęto wydawać tych pieniędzy na lewo i prawo, na co zdaje się ma ochotę opozycja. jakieś porównanie do polski, w której tylko chęć do wydawania pieniędzy jest podobna? trochę nam brakuje zasobów do osiągnięcia „teorii uczuć moralnych” i nie za bardzo jest jeszcze póki co jak je wyrobić w sytuacji, gdy gospodarka jest słabo rozwinięta a jej konkurencyjność póki co żałosna. chiny przynajmniej mogą konkurować kosztami pracy. u nas to nie przejdzie, ludzie mogą wychodzić na ulice i póki co mamy demokrację. szacunek dla człowieka? jestem za! powiedz mi gdzie jest ten szacunek, gdy państwo jest tak biedne, że wypłaca ludziom po 40 latach pracy emerytury w granicach minimum już nawet nie socjalnego tylko egzystencjalnego? dlaczego krzyczący dziś o rozkradaniu majątku nie powiedzą tym ludziom, że pracowali w zakładach tak w dzisiejszych czasach nieefektywnych, że trzeba było zaniżać ich wartość by jakikolwiek inwestor zechciał je kupić i zacząć w nich inwestować? dlaczego nie powiedzą, że po prostu nie ma innego wyjścia jak sprzedaż nierentownych zakładów nawet za niską cenę w zamian za jakiekolwiek w nich inwestycje? ja to wiem, ty udajesz, że tego nie wiesz a efekt medialny jest cudowny.

      problem w tym, że w momencie, w którym nasza gospodarka zaczyna wykształcać odpowiednie mechanizmy finansowania rozwoju (banki!), zaczyna być atrakcyjna dla kapitału i przyciągać znaczące inwestycje – w tym momencie zaczyna się gmeranie przy instytucjach stojących na straży prawidłowego tejże gospodarki funkcjonowania. efekt? zaczyna kapitał odpływać. póki co powoli ale dajmy jeszcze nieco poszaleć braciszkom.

      pytanie kolejene: skąd ten kapitał? znawcą nie jestem ale jeśli uzdrawianie sytuacji przedsiębiorstw miałoby wyglądać tak jak rydzykowe zbieranie na stocznię gdańską to bardzo kiepsko widzę przyszłość tego kraju.

      co do orlenu. [url=http://www.naftapolska.com.pl/]nafta polska[/url] to spółka skarbu państwa ze 100% udziałem skarbu państwa. bez zgody skarbu państwa nic się w tej spółce nie wydarzy. pzoostały akcjonariat jest za słaby i zbyt rozporoszony. wiesz to doskonale, sgh do czegoś zobowiązuje.

      prosiłbym o nieco wyraźniejsze napisanie swojego pierwszego ps bo nic z tego nie rozumiem niestety :/

      co do ps2 – uważam dokładnie tak samo ale nie próbuję nawet życ w oderwaniu od rzeczywistości. a ta wygląda póki co średnio ciekawie. kiedy poziomem rozwoju i strukturą zatrudnienia/eksportu/czegokolwiek zbliżymy się do krajów przez ciebie przywoływanych jako przykłady – proszę bardzo, niechaj państwo roztacza swoje opiekuńcze skrzydła! będe bwoiem wiedział, że stać je na to i nie poczuję tej opieki za dwa/trzy czy więcej lat w formie ostrego kryzysu finansów.

      • lol Marzec 16, 2006 o 19:28 #

        jasne nie mowi ze tylko on i ze Polske rozkradziono ale co najmniej troszke zdemolowano np rozpad PGR-ow a po tych wszystkich latach kaze sie tworzyc spoldzielnie ,chocby ten przyklad pokazuj brak daleko wzrocznosci i mysleni o przyszlosc bo szlo przewidziec sytlacje ze Polska bedzi sie starac o Wstapieni do UE a tam spoldzielczos to podstawa ,poprosytu mogl pojsc mniej bolesna sciezka .On dla mnie jako prezses NBP moze byc ,ale jak premier to juz nie .I poprostu mnie to irytuje ze atak na Balcerowicz utozsamia sie z atakiem na NBP konstytucj nie maja szans ziemic i tyle . koniec i kropka

        Co do inwestycj zagranicznych inwestuj ale co z tego skor exportuja za 19 mld a imporuja(wyprowadzaj zyski) za 30 mld i to sa autentyczne liczby . A jakos ten cdeficyt musi zostac pokryty .

        Zdaje obie sprawe ze te firmy bardzo duzo daja np w moje miescini tylko dzieki iwestorowi zagranicznemu ,kilk firm ciagnie i to calkiem niezle .Ale mi o to chodzi ze gdyb nie upadlo tyle firm to bys nie potrzebowal tylu inwestycj .tylko prosze nie piszcie mi o gornictwie bo z tym dotacajm takze sie nie zgadzam .

        A poazty inwestycj typu Green Field (od podstaw )ktorymi sie chwalisz jest bardzo malo ok 10% reszta to przejecia przez prywatyzacje itp .A te przejeci tez sa smiechu warte za nasze 75% bankow zaplacono ok 17 mld zlotych smiech na sali gdy jeden bank potrafi wygenerowac 1 mld zysku .

        Nie wiem gdzi ty miweszkasz ale spok ze u ciebi jest tak piekni i kolorow ,oby wiecej w Polsce takich miejsc .

        Heehhe nasze reformy to chyab nie w taki stylu pozatym zauwaz ze cykl gospodarczy jaki byl za komun ciagle jest taki sam przelomy lat to zalamanie srodek dziesiecioleci wzrost nic sie nie zmienilo i polscy ekonomisci tego nie porawili zmieni ,pozatym naszych kiepskiej polityki gospodarczej do Chin ,on maja osrodek ktory bada wszystki kraje na swieci takze Polske , analizuj i wprowadzaj te reformy ktore im najbardziej pasuj( sa dopasowan do ich warunkow) a unas kto przy koryci tem ma racj i prowadzi widzi mi sie polityke gospodarcza

        Ja nie mowi o gotowej drodz ale o wlasnej ,Niemcy inaczej odbudowali swoj kraj ,Japonia Chiny ,Korea takze kazdy poszedl wlasn droga .

        A Polsak kopiuj wklej z zachod i to bez zastanowienia sie jakie to konsekwecje niesie ze soba.Chociaz by przykald miedzy wojenny Kwiatkowskiego poszedl na przeciw wszystkim i osiagna swoje . Wlasni u nas okres miedzy wojenny to takze dominacj liberalizmu i wielkiego bezrobocia ,dopiero Kwiatek i jego COP ruszyl gospodarke po zalamnai gospodarki w 1929 to jest wlasni wlasn droga .

        Co do zanizan wartosc w celu sprzedania jasne ,jak nikt nie chce kupic twojego samochodu to go niszzcyc ,rysujesz lakier i sprzedajesz Jasne powodzenia !!!

        Nie nie przeceniaj tego sporu ,jak troch wartos zlotowki oslabnie to bedzi tylko dobrze dla gospodarki i exporu , nie mysl ze ktos inwestuj w Polsc lub nie bo jakis spor bedzie ,kazdy powazny inwestor bada wnikliwie rynek zanim zainwestuje .a poazty nikt nie atakuj NBP tylko BALCERIOWICZA . nikt nie majstruje przy konstyucj wiec o czy my mowimy .

        Wiesz ze w Polsc pierwszy milion trzeba ukrasc tak jak na poczatku XVII ,przyklady TVN i afera FOZ ,Polsat i program Bumerang ,u nas wiekszosc telewiz to przewaly Rydzyk stocznia itp dotyczy to wszystkich ale innych nikt juz nie atakuje n/c

        Co do nafty prawie mnie wkreciles bo rozmawiamy o PKN a tam panstwo ma 27 % akcji ( 10 skarb panstwa i 17 nafta Polska)

        bo to byla aluzja do tego ze pani Balcerowicz siedz w CASE a PeKaO sponsoruje to centrum ale oczywisci nie ten projek i to nic wspolnego tak sie tlumaczyli to bylo dla mnie smieszne .

        ten pierwsz PS w sumie niewazny

        co do opiekunczosc panstwa w konstyucj jest wyrazn napisane ze kto jest bezrobotyn temu pansto zabezpiecza utrzymanie ,

        oraz ze opiek zdrowotan jest darmowa

        Glosoawles za przyjeciem konstytucj czy nie bo ja tak i ty zapewn tez ,a teraz juz tego nie cofniesz mogłes przeczytac a potem glosowac . Ten system trzeba uszczelnic i polepszyc i tyle np: po co w kazdym powiecie szpital . to dal mnie strat kasy .

        PS Juz nie mam sil z wami walczy bo i tak ani troch nie zmienici zdania ,coz tak nasza Polska mentalnosc

        PS@ nie wymagam od ciebi zebys pisal cos zlego na Balcerowicza ale on tez nie jest taki cacy jak go pisza .

        PS 3 jak Polsak zgodzi sie na fuzje to chyab parske smiechem i sie w 100% utwierdze ze Polska to tak Panna ktor kazdy moze sobie ru….. .Jest umowa i tyle do sadu z tym i koniec zmieszani a nie jakies cyrki zmieszcaja

        PS4 „nie są poprawni politycznie, nie zdawkują wpisów, by przypadkiem nie przeczytał to przyszły zleceniodawca nakierunkowany ostro w politykę i automatycznie pozbawił autora bloga potencjalnego zlecenia.” daltego tu trafilem ale coz ten blog po prostu kopiuje gazet ,szkoda myslalem ze bardziej odkryje kulisy polityki i poczytam cos ciekawszego .Ale i tak DOBRA ROBOTA pozdrawiam

        PS5 Polsak polityk juz mnie nuzy od wyborow tylko pak ,pakt i takie tam zadnych konkreto .Od Prawic do lewic ,nikt z sytlacja sie nie liczy, tylk kasa wladz i koryto to sie liczy.

    • Brzoza Marzec 16, 2006 o 10:33 #

      ??? Takich bredni to już dawno nie czytałem!!! Chiny zaczęły reformy w latach ’70? Rozumiem, że pierwszy etap owych reform to Plac Niebiańskiego Spokoju… Tak się składa, że miałem propozycję pracy w Chinach, a kilku moich przyjaciół tam pracowało (w połowie zeszłego roku wrócili). Chiny mają piękny wzrost gospodarczy. Równie piękny jak III Rzesza – bo i w podobnym stopniu oparty na pracy niewolniczej.

      Gospodarka pereelowska i nadwyżki eksportu w roku ’89? A czym liczony przepraszam? Rublami transferowymi? W oparciu o przepływy w RWPG?

      Ja wiem tylko, że moja mama, urzędnik bardzo wysokiego szczebla w Polsce zarabiała wówczas miesięcznie tyle, co ja dzisiaj mam dniówki. Pamiętam, że w ’86 roku jeździła pracować jako wychowaczyni na koloniach!

      I my tę samę uczelnię niby kończyliśmy? TO jakieś żenua!!! I jeszcze jedno – tak dla przemyślenia o wartości procesów prywatyzacyjnych. Otóż ja pracowałem w firmie, która przed prywatyzacją miała 12 mln zł straty. Po prywatyzacji (przez GPW) zysk za zeszły rok wyniósł 50 mln.

      Zdegustowany Brzoza

      • lol Marzec 16, 2006 o 14:55 #

        tak dziwisz sie ..Polska nie jest pepkiem Swiata i to ze u na zaszl zmiany w 1989 to nie znaczy ze tak bylo wszedzie pozatym Chiny i ZSSR za bardzo sie nie lubily i dochodzil do utarczek na ich granicach … POD KONIEC lat 70 zaczeto od reformy a wsi a na poczatku lat 80 reformy miast przemyslu itp .. i jeszcze tak fakcik ze fimy zagraniczne ktore inwestuj w Chinach po 25 latach majatek np:budynki przechodza na wlasnosc Chin .A co do twojej wiedzy na tamta chin ze maj niezly wzrost to ze sie popisal daj jakies fakty .Niezl wzroscik to wszystko na co ciestac ,przestan ogladac Plus minus i czerpac wiedze ekonomiczna z gazet a wez sie za ksiazki .

        Oczywisc co tam GUS oni nic nie wiedza a wyliczeni sa z konca 1990 roku ale co tam ty wiesz lepiej . Poziom dyskusj z Sejmu

        Co do pracy niewolnicze ja ci napisze tyl u mniw jest pare firm ktore z prac od 8-12 godzin dziennie plac 600-700 zl hheh i co to jest wszystko oki ,a to ze od 1989 roku do teraz wzrosl poziom ludzi zyjacych ponizej minimum socjalnego z 20% do 60 % i ciagl rosnie to wszystko git

        a co do dochodow REALNY to rolnicy w 2000 r miel docho nizy niz w 1989 o 78,2 procent, pracownicy najemni o 25 % nizsze .Od 1989 r. polski PKB zwiększył się o 27 %, dochody ludności ogółem o 36 %, ale płace realne zmalały o 5 %, a dochody rolników spadły aż o 60 % i co ty na to msitrzu …

        • btd Marzec 16, 2006 o 17:25 #

          Wiesz co wez ty popracuj troche nad tym jak piszesz. Mozna sie z toba zgadzac badz mnie ale ciezka cholera mnie bierze jak widze te twoje literowki i ogolne maksymalne niechlujstwo i dysmozgowie.

          aa jedno mi sie nasunelo.

          „bo np moaj matak zalatwi projekty i kiedys wytarczyl 2 cienkie teczkik a (jedan to kopia) a teraz musi sklada 4 grube” To ty chyba kurwa nie wiesz co teraz musi byc w tych teczkach. O wiele wiecej rzeczy musi byc w projektach i tyle. I postep techniki pozwolil na to ze teraz mozna wszystko pomiezyc, wymierzyc, przetestowac i opisac. I teczki puchna.

          Brzoza: jak widac na twojej starej uczelni kadra bojac sie lustracji czy z innych powodow o swoje stolki dostosowywuje sie do poziomu IV rp i studentow. Kiedys to student musial podnosic swoj poziom a nie wykladowca obnizac.

        • lol Marzec 16, 2006 o 18:33 #

          co do literowek niechcesz nie czytaj -odpowiedz w twoim charakterze (przyzanje nie przeczytalem zanim poslalem ,moj blad i wybaczcie mi) jaks urzednik sie odezwal (lub biurokrata),jasne po doszlo pare urzedo dla ktorych trzeba dostarczyc kopie ,bo nie powiesz mi ze tak technika poszla do przodu ze teraz inaczej chaty sie buduje mowimy tu projektach domkow jednorodzinnych .Jak uwazasz ,ale dla mnie to nie jest normalne .

        • btd Marzec 17, 2006 o 05:23 #

          Dla ciebie jak widac po twoich komentarzach nawet wolny rynek jest nienormalny i budzi w tobie zdziwienie fakt, ze panstwowe komunistyczne firmy byly nierentowne i jak zaczela sie liczyc rentownosc to pozwalniali tych ktorzy byli niepotrzebni. Albo upadly.

        • lol Marzec 17, 2006 o 17:01 #

          no gadu…. gadu…. gadu….. . tak… tak… u fajnie….. bardzo ciekawe NIE … nie mozliwe co ..ty… tak… no.. nie. .tak z toba jest rozmowa . Podaj mi definicje komunistyczne firm pierwsze słysze . i poczytaj sobie o obecnej rentownosc firm i kosztach alternatywnycah. A co do nierentownosci firm nie bede sie powtarzał . Bo nie wazn w czyjch rekach ale zarzadzane , bo w obecnych czasach na ogól zarzadzanie jest oderwan od własnosc .konie szkoda bitów na serwerze.

        • Brzoza Marzec 16, 2006 o 22:43 #

          ??? Skąd Ty wyciągnąłeś te dane? A przede wszystkim na jakiej podstawie porównujesz dane z 1989r?

          Nie wierzę, że studiujesz na SGH. Może i moja uczlenia obniża loty, ale nie aż tak bardzo!

          Dane – które powinny dać Ci do myślenia i zrewidowania informacji użytych w Twojej pracy:

          dynamika PKB Polski (ceny realne) 2005r = 160, gdzie 1990r = 100

          oraz:

          Polska 1989

          PKB na mieszkańca 24% UE

          Płaca przeciętna $34

          Inflacja 652%

          Polska 2003

          PKB na mieszkańca 41% UE

          Płaca przeciętna $570

          Inflacja 2%

          To właśnie z powodu tej inflacji w 1989 oraz rozsypce RWPG i stosowanych wówczas cen transferowych i sztywnych kursów wymiany żaden rocznik, ani opracowanie na poważnie nie bierze danych z 1989. Dla Twojej wiadomości to oficjalnie sprzedawaliśmy nasz węgiel 5 razy drożej, niż był wart (oficjalny kurs wymiany rubla był wówczas 1:2000, realny zaś to 1:9500). Efekt? w Handlu z krajami RWPG stosowaliśmy ceny regulowane (import i eksport), a w handlu z zachodem – ceny rynkowe.

          I druga rzecz – mylisz SKUTEK z PRZYCZYNĄ!!! Balcerowicz nie miał nic wspólnego z RWPG i spadkiem produkcji! On został „wezwany” w sytuacji w której RWPG właśnie się waliło i on to miał naprawiać.

          I trzecia – limit eksportu. Chłopcze drogi – limit eksportu dla firm państwowych wynikał właśnie ze struktury kontraktów i regulacji cenowych! My sprzedwaliśmy po cenach tranferowych (takie kontrakty miały podpisane centrale handlu zagranicznego), a surowce musieliśmy już kupować za walutę realną. I to tyle spiskowej teorii dziejów.

          Dla jasności powtórzę:

          Polska 1989 to $34 płacy przeciętnej

          Polska 2003 to $570 płacy przeciętnej

          Dane podaję za rocznikiem statystycznym 2005 opublikowanym na stronach GUS,

        • lol Marzec 17, 2006 o 02:39 #

          dane sa z gus , po drugie jutro/pojutrze ci odpowiem bo musz zebrac dane do obrony ale juz mi sie podaob bitwa na argumenty. ;-)

        • lol Wrzesień 5, 2006 o 11:21 #

          http://biznes.interia.pl/news?inf=787998

          „OPINIA

          Ryszard Rapacki

          profesor, kierownik katedry ekonomii SGH, współautor raportu:

          Jeśli spojrzeć na średni poziom dochodu na mieszkańca w 15 państwach UE według parytetu siły nabywczej, to w ciągu 16 lat transformacji Polska odrobiła najwięcej z dzielącego nas dystansu. Jeśli w roku 1989 nasz dochód wynosił 38 proc. średniej unijnej, to obecnie wynosi on 46 proc. Żaden kraj nie dokonał takiego skoku. Ale podobny wskaźnik – 46,5 proc. mieliśmy w roku 1980. To zaś oznacza, że po 26 latach właściwie wróciliśmy do punktu wyjścia.”

          hehe o to mi chodzilo moje na gorze !!!

  20. mazdac Marzec 16, 2006 o 14:26 #

    Troszę dziwi mnie fakt że pan lol przpisuje:

    ” – duży spadek produkcji przemysłowej /1 rok reform -25% ,następny-12%, a w

    niektórych gałęziach nawet do 50% /,

    – wzrost inflacji i spadek produkcji czyli tzw slumpflacja,

    – zdławienie popytu ,

    – zdławienie(spadek) podaży(produkcji) –co oczywiście spowodowało redukcję

    zatrudnienia i doprowadziło do masowe bezrobocia , które w 1991 wyniosło już

    3 mln (bezrobocie rejestrowane 2156 tys .osób +bezrobocie ukryte ok. 600+700

    tys osób )

    – wielki wzrost i tak dużej polaryzacji majątkowej i dochodowej oraz

    przesunięcia z grup najniżej zarabiających do grup najlepiej zarabiających

    – wzrost (pojawił się)deficyt handlu zagranicznego co kosztuje nas około 1 mln

    miejsc pracy

    -kolejnym negatywnym następstwem było(jest) załamanie finansów państwa ,

    czego oznaką jest deficyt budżetowy , który pojawił się w 1990 i trwa do dzisiaj

    (2005)”

    jako zasługę Pana Balcerowicza. Prezes NBP nie ma władzy ustanawiania podatków ani nie nakłada nowych obciążeń na pracodawców i obywateli, ma tylko i wyłącznie stać na straży stabilności kursu waluty i rezerw walutowych. To kolejne rządy zamiast uprościć system podatkowy, ukrócić biurokratyzację (w Polsce jest około 90 tys urzędników, w USA jest około 100 tys), uszczelnić system zdrowotnu i zmierzac w kierunku oszczędnośći podnosiły i ustanawiały nowe podatki (albo zwiększamy przychody albo zmiejszamy wydatki). A jedyną osobą i instytucją działającą ‚normalnie’ czyli reprezentującą interes narodu, nie państwa, czyli tak jak została pomyślana jest w chwili obecnej szykanowana i robione są kroki w celu jej uzależnienia. Dowodzi to jednego, posłowie coś wiedzą, wiedza gdzie są pienieądze – w banku, Narodowym Banku Polskim jako rezerwy walutowe. Jeśli uważa Pan że bez Balcerowicza i jego reform byłoby lepiej to proszę wyjechać na Białoruś. Takie jest moje zdanie i jeśli ktoś uraźiłem to przykro mi z tego powodu.

    • mazdac Marzec 16, 2006 o 14:38 #

      zapomniałbym. zmiany i zjawiska które wymienił mpan lol są również wyniekiem zmianu ustroju o czym pan świadomi lub nie zapomniał.

    • lol Marzec 16, 2006 o 15:23 #

      wiem ze teraz nie ma ale mial i to jego progam byl wprowadzony na poczatku lat 1990 i 2001 schladzanie gospodarki .LOL z waz wszystkich podaki napisac ci o wyprowadzani przez kapital zagraniczny pieniedzy zeby nie placil tu opodatku a pozatym mow o realnym opodatkowaniu co z tego ze bogadzi maj np 40% skoro oni tak pokombinuja ze realni zaplac np 15 % a biedy nie kombinuj i placi 19% .A co do biurokraci i zawilosci opodatkowani to sie wpelni zgadzam ze tycgh urzedasow jes za duzo ,bo np moaj matak zalatwi projekty i kiedys wytarczyl 2 cienkie teczkik a (jedan to kopia) a teraz musi sklada 4 grube .. n/c .I jestm w 100% za rowaleniem wszelkich cechow jak adwokackie itp .

      A co do deficytu to wiesz kogo wina .. A tu dowodzik jak pan B. rowno traktował sektor publiczny i panstwowy sekto publiczny udzila w podatkach za 1990 94,2% w pkb 73,1% ,1991 w podatkach 88,3% w pkb 60% ,sektor prywatny 1990 5,8% udzial w podatkach i 26,9 pkb ,1991 w podatkach 11,7% i ok 40 % w pkb .

      Co do zmian sie zgadzm ze to takze wywoluje kryzys tylko pytanie dlaczego to przyniesc az musialo tak duzo negatywnych skutkow wszyscy na okol poza Slowacja maj bezrobocie na poziomi max 10 % , reszta mnie w zaszadie rybka .Czyli skoro wszytkim tak tu sie podoba to dlaczego narzekacie .

      • Brzoza Marzec 16, 2006 o 23:01 #

        He? A może tak po polsku dla odmiany?

        A te dane o udziale sektora publicznego i prywtanego w podatkach i PKB to co miały ilustrować? Bo nie rozumiem? Czyżbyś się dziwił, że sektor prywatny płacił proporcjonalnie mniej podatów niż miał udziału w PKB? Tak dla przypomnienia – generalnie firmy płacą dwa typy podatków:

        od zysków (tzw. CIT)

        oraz od wartości dodanej (tzw. VAT)

        Jak w ’90 r mogły firmy płacić CIT, skoro nie miały zysków? No i jak w ’90 roku miały płacić VAT, którego jeszcze wówczas nie wprowadzono?

        I na koniec mój ulubiony smaczek – skala podatkowa „bogatych”. Informuję Cię, że nie ma osoby, która płaci 19% wśród osób ubogich. Tak jak nie znam (niestety – bo i mnie to dotyczy) osoby, która jest w trzecim progu, a która płaciłaby realnie 15%. No fuckin way! Dlatego skończ z tym populizmem i siadaj do książek bo na prawdę masz duuuuużo jeszcze do nauczenia się.

        • CoSTa Marzec 16, 2006 o 23:09 #

          uuu brzozik, widzę, że wziąłeś się solidnie za prostowanie poglądów :). ja juz swoje kilobajty wklepałem i się poddaję. mister lol ma jakiś potęzny problem z klawiaturą czy czym tam innym bo odcyfrować niektórych zwrotów zwyczajnie nie mogę. a jeśli już odcyfruję to wierzyć mi się nie chce. nie to, żebym był jakis mastah ekonomiczny ale niektóre tu przytoczone kwestie to przeciez podstawy. studiów może (jeszcze :)) żadnych nie skończyłem i jestem głąb ale jeśli tak wygląda kształcenie na najbardziej prestiżowej uczelni w kraju to ja cię chromolę :)

          btw – balcerowicz tam wykłada(ł)? jeśli tak to nie wiem jak kaczyński chce bawić się w naprawianie finansów ściągając profesorów z sgh. przecież to wszystko jeden UKŁAD! :)

          nieee… ten kraj jest zbyt wesoły by brać go na serio.

        • lol Marzec 17, 2006 o 01:42 #

          Jezu !!! a ja gdzies napisalem ze studiuje na SGH ,tylko ze Promotor to profesor z SGH .Pozatym nie ma problemow z klawiatur tylko po prostu tak pisz ( bryzgole)

        • lol Marzec 17, 2006 o 01:59 #

          Brzoza n/c co ty wkaldasze mi w kalwaiture cos czego nie napisałem zacytuj mi moment gdzie napisal cos o CIT lub PIT ,tam jest tylko pokazan jak byly traktowane „rowno”firmy panstwowe i prywatne i jak tu mowic ze panstwowe jest mniej efektywne od prywtnego przy takiej takiej dysproporcj opodatkowani i jak firmy panstwowe nie mialy upadac gdy im sie tworzy taki warunki konkurencji (jak dziecia trzeba wszystko wtlumaczyc) popatrz sobie na proporcje .Co do realnego opodatkowani to juz mi sie niechce ryc i szukac dany ,poszukaj sobie sam ty mowisz ze mamsz racji ja mowie ze ja ma racje i tyle .Poczytaj poszukaj a znajdziesz .

  21. Micker Marzec 17, 2006 o 19:02 #

    mozna powiedziec jedno ze jezeli nie obali sie pisu i tego populistycznego UKŁADU to wkrótce mozemy zostac pierwsza europejska argentyna nie jest to mila perspektywa ale moze wtedy wyjda na ulice ludzie moze wtedy zaczniemy walczyc o swoje tak jak we franci (300tys studentow) moze to da im do zrozumienia ze nie jestesmy ciemna masa do kurwy nedzy . ja chcialbym dozyc czasu w ktorym w polsce bedzie w miare normalnie a polityka beda zajmowac sie z powolania jak bymo to w 20-leciu miedzywojennym a nie jak jest teraz

  22. ciotka's eleni Marzec 23, 2006 o 09:29 #

    ale zescie sie chlopaki rozpisali. wasze dyskusje na temat polityki przypominaja mi grecje lat 80-tych kiedy to do wladzy po raz pierwszy w historii doszla partia socjalistyczna, ktora z przerwa trzech lat rzadzila przez 20 lat. owszem to byly ciekawe lata ale dzisiaj nic juz prawie z tego nie zostalo.od dwoch lat rzadzi znowu prawica, ktora zdobyla wladze na haslach socjalistycznych z ktorych w miedzyczasie ustapila partia socjalistyczna.tak wiec doszlo do sytuacji kiedy roznice miedzy dwiema partiami sa bardzo malo dostrzegalne.

    spora „zasluge” w tym kierunku mial fakt ze grecja jest juz sporo lat w UE i partie rzadace musza sie powaznie liczyc z wytycznymi z brukseli majac ograniczone mozliwosci kreownia politiki przez duze”p”

  23. do "kurwa mać" Maj 14, 2006 o 11:58 #

    Dlaczego Balcerowicz MUSI odejść, tego NIE wymyślił PiS, lecz życie. Ty nie wiesz co to jest życie, bo jesteś straszny ignorant i matoł! Wpisz sobie do wyszukiwarki np Google hasło Balcerowicz i przeczytaj WSZYSTKO co na jego temat się tam ukaże. Jeżeli nadal będziesz twierdził że ludzie to przygłupy i matoły, to ja na to NIC nie poradzę. To będzie znaczyło, że jesteś bezmózgowcem czyli „pietruchom”:-)))))) A zamiast rozumu masz w głowie NASRANE:-))))))

  24. CoSTa's Family Page Lipiec 6, 2006 o 16:21 #

    Swego czasu popełniłem na tym blogu wpis o tym, jak wielkim idiotą jest wyborca PiSu sądząc, że uwalenie Balcerowicza przysłuży mu się i przełoży na jego dobrobyt socjalny. Po lekturze dzisiejszej prasy i pobieżnym przejrzeniu kilku blogów mogę z całą sta

  25. M!2iaj Październik 29, 2006 o 10:42 #

    Czlowieku zastanów się co mówisz!!!!!!!!Mam wrażenie że masz sie za kolejnego Kubę Wojewódzkiego albo innego matola któremu wydaje się że caly system jest do dupy tylko jego jaśnie oświecona dupa unosi sie nad otworem kloacznym.Ńie baw się w gwiazde bo robisz z siebie palanta.

    • btd Październik 29, 2006 o 11:25 #

      bo ci zylka peknie..

  26. 3 ekonomia w kraju (uniwerek) Luty 9, 2007 o 22:42 #

    Tekst napisany przez typowego idiotę (pewnie nie wie nawet do czego służy Shift), który sam rozstawia w tej roli resztę społeczeństwa. Giełda wczoraj ustanowiła nowe historyczne szczyty, prezesem NBP jest Skrzypek, a karawana jedzie dalej…

    Chłopie jakie ty masz kwalifikacje do dyskusji na ten temat? Wracaj skąd przyszedłeś, czyli pod budkę z piwem. S… dziadu!

  27. btd Luty 10, 2007 o 14:50 #

    A w czym pis i skrzypek wspomogli ta gospodarke? Chyba tylko tym ze jeszcze nic nie spieprzyli. Tak wiec sam spierdalaj pisowski dupowlazie.

  28. mam dosyć chamstwa i głupoty Czerwiec 10, 2007 o 17:10 #

    niech w końcu znajdą się w tym kraju ludzie, którzy coś dla niego zrobią! czy nikt wśród wyborców pisu nie zauważył, że kaczyński do cholery zrobił studia w prlu, że żył tak jak i inni, bo tak musiał każdy wtedy, czy w związku z tym ktoś dał mu jedyną możliwość by oceniał i osądzał takich jak on sam? kim on jest by wyżywać sie na takich jak on sam? kim jest i dlaczego ci wszyscy, którzy są naszymi rodzicami i dziadkami tak go hołubią i wspomagają? może jest ktoś kto racjonalnie mi to wytłumaczy. wstyd mi żyć w takim towarzystwie.

Dodaj komentarz

Przeczytaj poprzedni wpis:
evil aliens

evil aliensjest taki gatunek filmów, który po prostu kocham miłością mam nadzieję odwzajemnioną. jest taki gatunek filmów, których nikt przy...

Zamknij