Skutery elektryczne Emio
Skutery elektryczne Emio
W projekcie wziąłem udział w dwóch rolach: menedżera produktu oraz marketingowca.
Jako menedżer produktu spotkałem się z ogromną ilością wyzwań i problemów związanych z całkowicie nową dla firmy kategorią produktową. Tu główny nacisk musiałem położyć na zdobycie niezbędnej wiedzy, dzięki której mogłem przeprowadzić proces onboardingu produktu w firmie. Zapewnienie zespołowi odpowiedniej wiedzy było absolutnym priorytetem, szczególnie że produkt do najłatwiejszych nie należy i wymaga znajomości kwestii nie tylko technicznych ale też prawnych.
Jako marketingowiec, musiałem opracować strategię wejścia produktu na rynek, dobrać odpowiednie narzędzia i kanały komunikacji a także zadbać o graficzną stronę przedsięwzięcia. Prace obejmowały opracowanie całościowej koncepcji wizualizacji marki i podstawowych materiałów marketingowych. Zakres prac był bardzo szeroki: obejmował projekty internetowe, projekty materiałów print, stoiska targowego, komunikacji wizualnej, akcydensów itd. Sporo fajnej zabawy!
klient
Ferguson sp. z o.o.
moja rola
menedżer produktu, marketing produktu
Moje podejście i wkład
Problemy
- Brak znajomości produktu — dla firmy była to zupełnie nowa kategoria produktowa wymagająca całkowicie nowego podejścia i nowych kompetencji wielu osób.
- Brak dostawców i kooperantów — firma nie miała wypracowanych kontaktów w tym zakresie.
- Brak wiedzy — nie tylko o kategorii produktowej ale też o uregulowaniach prawnych związanych z dystrybucją pojazdów elektrycznych na terenie Unii Europejskiej.
- Brak know-how — szczególnie w kwestiach technicznych brakowało obycia z dostępnymi rozwiązaniami i dobrymi praktykami.
Wyzwania
- Oszacowanie potencjału sprzedażowego skuterów elektrycznych w Polsce i Unii Europejskiej.
- Opracowanie strategii wejścia na rynek oraz stworzenie buying persony dla rynków B2C i B2B.
- Analiza konkurencji bezpośredniej i pośredniej wraz ze znalezieniem potencjalnych nisz rynkowych.
- Dobór kooperantów (producentów skuterów elektrycznych, producentów części, producentów systemów geolokalizacyjnych GPS dla usług dodanych).
- Negocjacje obejmujące ceny, warunki techniczne, logistyczne i prawne (homologacje pojazdów na rynek europejski, itp.)
- Opracowanie koncepcji marketingowej oraz przygotowanie narzędzi i materiałów marketingowych dla odbiorców indywidualnych i instytucjonalnych.
Rozwiązania
- Nauka. Większość problemów i wyzwań wynikała z braku znajomości rynku skuterów elektrycznych w Polsce i Unii Europejskiej. Firma w trybie pilnym potrzebowała wiedzy o produkcie, rynku, charakterystyce odbiorcy, możliwościach segmentacji odbiorcy, serwisowaniu, magazynowaniu, procedurach rejestracyjnych w Polsce i poszczególnych krajach Unii Europejskiej itd. Wiedzę pozyskiwałem z różnych kanałów, z których najważniejszym okazały się imprezy targowe, gdzie w bezpośrednich rozmowach z producentami, importerami, dystrybutorami i sprzedawcami poznawałem niezbędny know-how techniczny i marketingowy, który następnie trafiał w formie szkoleń do pracowników w firmie.
- Implementacja wiedzy. Pozyskana wiedza pozwoliła na dobór odpowiednich kooperantów, opracowanie strategii wejścia na rynek, segmentację odbiorcy, przygotowanie komunikacji marketingowej oraz oferty dla klienta indywidualnego i instytucjonalnego. Szkolenia pozwoliły zespołowi na poznanie specyfiki produktu wraz z praktycznymi aspektami (magazynowanie, serwis, logistyka).
Materiały marketingowe
Strona internetowa
Wykonana za pomocą WordPressa strona zawiera wszelkie niezbędne informacje, filmy produktowe, automatyzacje i integracje służące zbieraniu danych o użytkownikach prywatnych i instytucjonalnych.
Film produktowy
Materiały drukowane
Imprezy targowe
Z marką Emio gościliśmy na wielu imprezach targowych, takich jak: EICMA, Poznań Motor Show czy Caravans Salon. Tworzyłem projekty stoisk, organizowałem wyjazdy, byłem odpowiedzialny za logistykę.
Zainteresowany(a)?
Jak widzisz mogę być wydajnym wzmocnieniem Twojego zespołu. Porozmawiajmy o tym. Zostaw mi swój adres e‑mail — skontaktuję się w sprawie szczegółów.