Skutery elektryczne Emio

Skutery elektryczne Emio

W projekcie wziąłem udział w dwóch rolach: menedżera produktu oraz marketingowca.

Jako menedżer produktu spotkałem się z ogromną ilością wyzwań i problemów związanych z całkowicie nową dla firmy kategorią produktową. Tu główny nacisk musiałem położyć na zdobycie niezbędnej wiedzy, dzięki której mogłem przeprowadzić proces onboardingu produktu w firmie. Zapewnienie zespołowi odpowiedniej wiedzy było absolutnym priorytetem, szczególnie że produkt do najłatwiejszych nie należy i wymaga znajomości kwestii nie tylko technicznych ale też prawnych.

Jako marketingowiec, musiałem opracować strategię wejścia produktu na rynek, dobrać odpowiednie narzędzia i kanały komunikacji a także zadbać o graficzną stronę przedsięwzięcia. Prace obejmowały opracowanie całościowej koncepcji wizualizacji marki i podstawowych materiałów marketingowych. Zakres prac był bardzo szeroki: obejmował projekty internetowe, projekty materiałów print, stoiska targowego, komunikacji wizualnej, akcydensów itd. Sporo fajnej zabawy!

klient
Ferguson sp. z o.o.

moja rola
menedżer produktu, marketing produktu

Emio - strona internetowa

Moje podejście i wkład

Problemy

  • Brak znajomości produktu — dla firmy była to zupełnie nowa kategoria produktowa wymagająca całkowicie nowego podejścia i nowych kompetencji wielu osób.
  • Brak dostawców i kooperantów — firma nie miała wypracowanych kontaktów w tym zakresie.
  • Brak wiedzy — nie tylko o kategorii produktowej ale też o uregulowaniach prawnych związanych z dystrybucją pojazdów elektrycznych na terenie Unii Europejskiej.
  • Brak know-how — szczególnie w kwestiach technicznych brakowało obycia z dostępnymi rozwiązaniami i dobrymi praktykami.

Wyzwania

  • Oszacowanie potencjału sprzedażowego skuterów elektrycznych w Polsce i Unii Europejskiej.
  • Opracowanie strategii wejścia na rynek oraz stworzenie buying persony dla rynków B2C i B2B.
  • Analiza konkurencji bezpośredniej i pośredniej wraz ze znalezieniem potencjalnych nisz rynkowych.
  • Dobór kooperantów (producentów skuterów elektrycznych, producentów części, producentów systemów geolokalizacyjnych GPS dla usług dodanych).
  • Negocjacje obejmujące ceny, warunki techniczne, logistyczne i prawne (homologacje pojazdów na rynek europejski, itp.)
  • Opracowanie koncepcji marketingowej oraz przygotowanie narzędzi i materiałów marketingowych dla odbiorców indywidualnych i instytucjonalnych.

Rozwiązania

  • Nauka. Większość problemów i wyzwań wynikała z braku znajomości rynku skuterów elektrycznych w Polsce i Unii Europejskiej. Firma w trybie pilnym potrzebowała wiedzy o produkcie, rynku, charakterystyce odbiorcy, możliwościach segmentacji odbiorcy, serwisowaniu, magazynowaniu, procedurach rejestracyjnych w Polsce i poszczególnych krajach Unii Europejskiej itd. Wiedzę pozyskiwałem z różnych kanałów, z których najważniejszym okazały się imprezy targowe, gdzie w bezpośrednich rozmowach z producentami, importerami, dystrybutorami i sprzedawcami poznawałem niezbędny know-how techniczny i marketingowy, który następnie trafiał w formie szkoleń do pracowników w firmie.
  • Implementacja wiedzy. Pozyskana wiedza pozwoliła na dobór odpowiednich kooperantów, opracowanie strategii wejścia na rynek, segmentację odbiorcy, przygotowanie komunikacji marketingowej oraz oferty dla klienta indywidualnego i instytucjonalnego. Szkolenia pozwoliły zespołowi na poznanie specyfiki produktu wraz z praktycznymi aspektami (magazynowanie, serwis, logistyka).

Materiały marketingowe

Strona internetowa

Wykonana za pomocą WordPressa strona zawiera wszelkie niezbędne informacje, filmy produktowe, automatyzacje i integracje służące zbieraniu danych o użytkownikach prywatnych i instytucjonalnych.

Emio - strona internetowa

Film produktowy

Film powstał we współpracy z firmą Videospace. Odpowiedzialny tu byłem za budżet, scenariusz, pomoc przy realizacji oraz ustalenie formuły filmu od wyboru wykonawcy, przez moodboardy aż po produkcję youtubowych reklam wraz z zabudżetowaniem i realizacją kampanii reklamowej w YouTube.
Emio - folder

Materiały drukowane

To tylko przykłady materiałów print. Bardzo wiele materiałów powstało na potrzeby dystrybutorów marki Emio i pod ich specyficzne wymagania — banery, rollupy, bilbordy, flagi, cenówki, opisówki itd. Bardzo dbałem o POS, jako często pierwszą linię informacyjną o nowej marce.
Emio - ulotka
Emio - plakat
Emio - targi EICMA
Emio - targi EICMA

Imprezy targowe

Z marką Emio gościliśmy na wielu imprezach targowych, takich jak: EICMA, Poznań Motor Show czy Caravans Salon. Tworzyłem projekty stoisk, organizowałem wyjazdy, byłem odpowiedzialny za logistykę.

Zainteresowany(a)?

Jak widzisz mogę być wydajnym wzmocnieniem Twojego zespołu. Porozmawiajmy o tym. Zostaw mi swój adres e‑mail — skontaktuję się w sprawie szczegółów.